2010. december 30., csütörtök

Swords & Wizardry Complete Rulebook - vélemény

Elgondolkoztam rajta, hogy ez az új kiadás vajon jobb-e, mint a sima Core Rules. Bevallom, nem olvastam alaposan át a könyvet, csak lapozgattam, egyes részekbe belekóstoltam, de azt hiszem több nem is kell, hogy ugyan csak felületesen, de véleményt alkothassak arról, hogy számomra minőségbeli javulást jelent-e az új kiadás, vagy sem.

Az alábbi összefoglaló igen összeömlesztett és összeszedetlen, csak pár benyomás, nem teljes értékű kritika.

A külső megjelenésről (a PDF változat alapján):
A borító, bár szerintem ügyesebb festő műve, nem nyerte el tetszésemet. Valahogy a háttérben emelkedő old school felhőkarcoló (elsőre ez jutott eszembe róla) elrontja a képet, egy klasszikusabb csatajelenet nekem jobban tetszett volna.

A belső illusztrációk nagyon vegyesek. Minőségük tényleg jó, de nagyon különböző stílusban készültek, így nem egységes a könyv látványvilága. Valamint a könyv első felében lényegesen több a kép, mint a második felében, és a mennyiségbeli különbség igen szembetűnő, ami igen aránytalan benyomást kelt. Nem értem, hogy az egész oldalt elfoglaló táblaképeket mi alapján választották ki, de azok pont a gyenge képek közé tartoznak, ezekért kár volt egy egész oldalt elpocsékolni. A képek között viszont találhatunk tényleg nagyon színvonalasakat is.

A szabályokban végrehajtott újításokról valamelyik blogon olvastam egy nagyon jó kritikát, ami szerintem tökéletesen eltalálja a lényeget: a módosítások annyira közel viszik a játékot az első kiadású AD&D-hez, hogy tulajdonképpen nem éri meg erre áttérni, abban (mármint az AD&D-ben) ugyanis sok szabály jobban működik. Megjelent sok új kaszt, de nekem túl kezdtlegesnek, nyersnek tűnnek. Az új SW már nem kezeli a demihumánokat kasztként, de megtartotta a képtelen szint és kasztkorlátokat, ami szerintem nagy hiba. A druída leírása mellett például egy elf képe szerepel, pedig a szabályok szerint nem is választhatják ezt a kasztot (ami szerintem tiszta hülyeség).

Ami véleményem szerint külön sajnálatos hibája a rendszernek, az a tolvaj kaszt megjelenítésének módja. Végre megjelenik ez az alap fanatsy karakter, de nem értem, hogy miért kellett a tolvajképességeket ilyen alacsonyra tenni. A legtöbb képességhez első szinten alíg 15% esélye van a nyomoronc kis zsebmetszőknek. (zárójeles megjegyzés, szerintem a 2nd ed AD&D tolvaja működik a legjobban, ott saját magunk oszthattunk el az alapszázalékokra még további 60%-ot, így kedvelt képességeinket izlés szerint már első szinten is használhatóvá tehettük).

Érdekes még, hogy a sima harcost feljavították, ez az egyetlen használható módosítás az egészben. Például csak ők kapnak magas erőből fakadóan támadásra bónuszt.

A játék maga nem rossz, biztosan sokaknak tetszeni fog és sok rajongója akad majd, engem azonban nem győzött meg.
Szerintem mindazt, amiért a SW Core Rules vagy a White Box rendszerekkel játszani volt érdemes a Complete Rules tönkreteszi. Egy remek, egyszerű rendszert megfosztottak az egyszerűségétől, a minimalizmus varázsától. Aki sok kaszttal és fajjal akar játszani, annak érdemesebb komolyabb játékok felé fordulnia, mint amilyen az eredeti 1st, vagy 2nd ed AD&D, esetleg a modernebb rendszerek kedvelőinek a Castles & Crusades. Én mindenesetre old school fantasy esetében maradok a Core Rules-nál.

2 megjegyzés:

  1. Hi,

    Engem az érdekelne, hogy számodra mit jelent ennél a játéknál a túlbonyolítás? Úgy értem, hogy mi az az szint amitől már szerinted túl összetett egy játék?
    Említetted a tolvaj képességeit, azzal a résszel én is egyetértek, hogy legyen szétosztható pontmennyiség, hogy minden játékos úgy kalibrálja a karakterét, ahogy tetszik. Legyen az %pont-ból vagy kp-ból.
    Még a harcos támadásbónuszát hoztad fel. Nos én a kasztnélküliség híve vagyok. Tehát szerintem ideálisabb lenne, ha nem lennének kasztok, de mindenki megkapná ezt a lehetőséget. Gyakorlatban úgyis a harcos beállítottságúak tudnák kihasználni.

    Judea
    roleplay.blog.hu

    VálaszTörlés
  2. Judea: Köszönöm az észrevételeket.
    A túlbonyolítást itt csak a Core Ruleshoz képest értem. Minden RPG-ben az a jó, ha van benne valami egyedi, ami megkülönbözteti a többitől. A S&W core illetve a White Box azért klassz szerintem, mert nagyon egyszerűek, letisztázottak. A mostani kiadás újításai azonban eszméletlenül közel vitték a játékot az 1st ed AD&D-hez, de mint azt írtam, szerintem az AD&D ezeket az elemeket sokkal jobban valósítja meg (paladin, ranger, druid, thief stb.). Ezért tartom túlbonyolítottnak az eredeti koncepcióhoz képest. S&W szintjén túl sok infó, de nem elég alapos ahhoz, hogy jobbnak tartsam az AD&D-nél.

    A harcos támadásbónusza: ez azért ötletes, mert így a harcos is rendelkezik egy spec tulajdonsággal a paladin, ranger és többiek számos előnyeivel szemben.

    Kasztnélküliség: egy fantasy játékban szerintem nem hátrány, hogy kasztok vannak. Az alapkönyvekben általában eléggé jól definiálják az egyes fantasy szereplők típusait, ezzel sosem volt bajom, ez inkább izlés kérdése. A kasztnélküliség szerintem modern settingekben, illetve generikus rendszerekben nagyon jó. A kasztnélküliség előnye igazán akkor kerül előtérbe, ha ugyanazzal a szabályrendszerrel akarunk párhuzamosan különböző világokban (korokban) játszani.

    VálaszTörlés