2011. január 17., hétfő

Az Advanced Dungeons & Dragons újrafelfedezése

Az új retro clone játékok alapján (Adventures Dark & Deep, For Gold & Glory, Might & Magic, OSRIC 2.0, de leginkább a Swords & Wizardry Complete Rules miatt) úgy gondolom, hogy a szerepjátékosok idővel újra felfedezik maguknak a 2nd ed AD&D-t.
Régen rengetegen játszottak AD&D-vel, aztán egyszer csak megfakult a dicsősége, megjelent egy csomó konkurrens játék és az egykoron nagy játékot szinte teljesen elfelejtették. Talán nálunk Magyarországon nem ez történt volna vele, ha időben megjelenhetett volna magyar nyelven, legalábbis mind a három alapkönyv. A játékosok könyvének magyar kiadása (ami ha jól értesültem nem is volt teljesen jogtiszta) abszolút megkésve került a piacra, és persze itthon üzleti kudarc is lett (emlékszem, röviddel a megjelenése után a Nyugati pályaudavrnál leértékelve 500 Ft-ért sikerült vacsi újan megvennem, szinte ugráltam örömömben, annyira vártam már, hogy végre magyarul elolvashassam a teljes szöveget).
De hogy is volt ez: Annak idején (Bíborholdas időkre gondolok) egyre több olyan cikk jelent meg, melyben az akkoriban legnépszerűbb rendszerrel (röviddel a M.A.G.U.S. előtti évekre gondolok) egyre inkább szembeállították az újonnan megjelenő játékokat, mint az Earthdawnt, a Shadowrunt, a Cyberpunkot stb.  Egy AD&D versus a többi játék diskurzus alakult ki egy rövid időre. Aztán az AD&D teljesen eltűnt a sűllyesztőben (mondjuk a szerepjátékok nagy része vele párhuzamosan), aztán egyszer csak megjelent a D&D 3.0, és egy új korszak vette a kezdetét. Az AD&D sokak számára feledésbe merült, az új generáció pedig már nem is találkozott vele.
Aztán az emberek ráuntak a D&D 3.0, 3.5, 4.0 és Pathfinder vonalra (merthogy az túl bonyolult), és jöttek a jó kis egyszerű, kézzelfogható retro klónok. Aztán egy idő után, mikor már több retro klón közül is választhattunk, már válogatósak lettek az emberek. Úgy tűnik, egy bizonyos fokú komplexitás kezdett hiányozni, mégis csak jó, ha a tulajdonságmódosítók nem csak -1 és +1 között mozognak és a kaszt független a fajtól, több mint három osztály közül választhatunk, és mindehhez még egy kis képzettség rendszert is kapunk. És puff, egyre többen a jó öreg AD&D-t kezdik megint lekoppintani.
Számomra úgy tűnik, hogy az AD&D lesz az egyik játék, ami elmondhatja magáról, hogy kiálta az idő próbáját. Persze, van akinek néhány szabály elvaultnak tűnik majd, mint a THAC0, vagy a nem egységes dobásrendszer (egyszer az érték alá, másszor fölé kell dobni), de alapjában véve ez a játék már mindent tudott és tud, amit ma egy komplett, jól működő játéktól elvárunk (és válltig állítom, hogy az AD&D-ben találhatjuk például a tolvaj kaszt egyik legjobb és legműködőképesebb megvalósulását).
Emlékszem, hogy mikor mgjelent a 3.0, rövid ideig részt vettem egy D&D party-ban. Megvettem a játékosok könyvét, erre a mesélő kb. 2 játékalkalom után áttért a 3.5-re. Mondhatom roppantul örültem, hogy egyszeriben elavult lett a szabálykönyvem. Aztán a játékok folyamán valahogy nem bírtam felvenni a fonalat, az új rendszer valahogy nem nyerte el a tetszésemet (nekem tényleg túl bonyolult. Aztán a mesélő neki akart állni lemesélni egy régi AD&D kampányt, és neki is látott a modúl 3.5-re konvertálásának. Már akkor felmerült egyszer az asztalnál, hogy minek veszi magának a fáradtságot, miért nem az eredeti rendszerben, a 2nd ed AD&D-ben játszuk le, tulajdonképpen senkinek nem volt semmi baja a régi rendszerrel és neki sem kellene a szabadidejéből annyit a játkra való készülés érdekében feláldoznia (sajnos később a kampányból nem lett semmi, nem folytattuk a játékot).
100 szónak egy a vége: az AD&D szerintem egy remek játék. Minden szükséges fanatsy elemet tartalmaz, sőt a fanatsy szerepjáték műfajában alapmű. A rendszere gördülékeny, és mai napig messze kimagaslik sok játék közül, amivel eddig találkoztam. Koránál fogva már ez a játék is old schoolnak számít, így ideje volt az újrafelfedezésének (és vele együtt old school tulajdonképpen a MERP és a többi nagy öreg is). A Myth & Magic-et pedig nem véletlenül említettem már kétszer a blogomon, akinek tetszett az AD&D, de egy kicsit modernebb köntösben szeretné fogyasztani, annak szerintem a M&M tökéletes lesz. Én mindenesetre örülök, hogy ez a kíváló játék ismét visszatért.

8 megjegyzés:

  1. Az én emlékeimben nem úgy él, hogy a AD&D egyszer csak eltűnt. Egy lassú, fokozatos hanyatlásról lehet inkább beszélni. A Magus megjelenésével elvesztette elsőségét, de továbbra is sokan játszották. Még a 3. kiadás után is népszerű maradt egy ideig. Volt egy RPG.HU találkozó, ahol a 3. kiadásra írt versenymodult át kellett írni AD&D-re is, mert annyian kérték.
    A KéM egyébként nem AD&D klónnak számít?

    VálaszTörlés
  2. Szerintem a KéM nem igazán AD&D klón, inkább leegyszerűsített D&D 3.0. Elég a két szabálykönyvet összevetni (3 mentődobás, mágiarendszer, kasztok fejlődéstáblázatai).
    De mivel a D&D 3.0 többek között az AD&D-ből nőtte ki magát, ezért ha nagyon akarjuk, akár AD&D klónnak is tekinthetjük.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem a KéM hangulata közelebb áll az AD&D-hez. Bizonyos szabályok a 3. kiadásból valók, de ezek csak azoknak az elavult szabályoknak a megváltoztatása, amit a bejegyzésben is említesz.

    VálaszTörlés
  4. Szerintem a KéM inkább a Castles & Crusades-hez áll hangulatában közel. Sok szempontból annak a rendszernek a felépítését tükrözi (vagy másolja, lásd próbák nehézségénél a 12-es, illetve 18-as célszámok, ami egyértelműen a C&C Sieg Engine-ből lett átemelve), csupán a képzettségrendszere inkább 2nd, mind 1st ed AD&D, vagy D&D 3.0 irányba tereli.

    VálaszTörlés
  5. Végül a Rubin Kódex újraszerkesztésének ügyében elindult valami?

    VálaszTörlés
  6. Hát, nem tolongtak az önkéntesek, így nem erőltettem a fórumon a rubin kódex kérdést. Úgy tűnik nincs rá nagy igény. Ezért nekiálltam saját szakállra, saját célra, de nem sietek vele. Inkább tanulási lehetőségnek fogom felfogni, javítani kellene kicsit a számítógép felhasználói ismereteimen. Ha jutok valamire, akkor valahogyan majd közkincsé teszem, de mint említettem, ez eltarthat.

    VálaszTörlés
  7. Volt egy kép a régi holdtöltében, ahol a Dnd hős állt egy mindenféle lényből összerakott rpg szörnnyel szemben és az életerejükből úgy tünt, hogy adnd-nek meg van számlálva a napjai.
    Mi ennek nagyon örültünk, mert már akkor 15-16 évesen úgy éreztük, hogy nem nekünk való a téma. Mi változott, vagy mi nem, hogy azóta sem dőlt el a téma?

    roleplay.blog.hu

    VálaszTörlés
  8. Üdv! Jó sok évvel később ugyan, de megkérdezném, hogy mi lett a "Rubin Kódex projekttel"? Újraszerkesztette valaki?

    VálaszTörlés